dookoła Annapurny, dni I-V

4. IV dzień Dhanagyu -Cheme
  5. V dzień Cheme - Lower Pisang

SPIS TREŚCI

Chodząc po nepalskich szlakach używam (i wszystkim bardzo polecam!) wydanego przez Sklep Podróżnika  przewodnika Janusza Kurczaba "Himalaje Nepalu". W Ladakhu korzystam z "Trekking in Ladakh"

...................................

KOMENTARZE i UWAGI, (podziękowania i połajanki, korekty i uzupełnienia)- zapraszam na FACEBOOK

do wykorzystania wraz z książką Janusza Kurczaba "HIMALAJE NEPALU"

Annapurna Circout 2009, dni I-V

Oznakowanie szlaku. Szlak nie jest dokładnie oznakowany (np. kolory jak na szlakach w polskich górach) ale trasa jest czytelna - droga jest bita albo wydeptana, idzie się od wioski do wioski, zwykle nie ma kłopotu by rozpoznac która ściezka jest "główna". Sporadycznie można mieć wątpliwości zwłaszcza gdy pojawiają się obejścia. Co roku po porze deszczowej zdarzaja się osuwiska i zniszczenia drogi na bieżąco remontowane. Posiadanie przewodnika w rodzaju ksiażki Kurczaba jest świetnym ułatwieniem. Dodatkowo warto kupic dobrą mapę AC. Kupujac bilet można otrzymać ulotkę z mini mapą - widzialem turystów używających tylko jej.

Przewodnik absolutnie nie jest konieczny (nigdy nie miałem), ale jak ktos bardzo potrzebuje - może być przydatny. Zwłaszcza jesli biegle potrafi się porozumiewać po angielsku - warto posłuchać opowieści o mijanych terenach/szczytach (podsłuchiwałem).

"Poter" czyli tragarz - może się przydać zwłaszcza gdy dopadnie cię choroba lub przeliczysz siły na zamiary (tj. na wagę plecaka). Można wynająć w agencji na cały trek(drogo) lub już na trasie w poszczególnych wioskach na dany odcinek. Zwykle nie znają angielskiego ale jasność zadania i ich wielka życzliwość pomagają się dogadać. Należy uzgodnić stawkę i czas - można to zrobić przy pośrednictwie właściciela Tea House (ile dni/dokąd ma Ci towarzyszyć) Niezależnie od stawki - zawsze liczy na napiwek i zwyczajowo go dostaje. O mozliwość zatrudnienia potera pytac należy w TH.

I DZIEŃ    walk: 2 h 15'

15.20

17.35

2 h 15

Przygotowania. Bilety na autobus są do kupienia w każdej agencji turystycznej w Pokharze (a także w kafejkach internetowych, pralni itp.)
Wcześniej należy wyrobić sobie "Permit" czyli bilet wstępu do ACAP (2000 rupii, 4 zdjęcia,  bo 2 na TIMS). Agencje biorą 2200, ale można to zrobić samemu w 15 minut w biurze ACAP.

Turist Bus Park, Pokhara

Autobus z Pokhary wyjeżdża z miejsca o nazwie Turist Bus Park - a zatrzymuje się na początku Besisahar. Przystanek busów i jeepów z którego rusza się dalej jest oczywiście na samym końcu tej miejscowości. Należy iść zgodnie z kierunkiem jazdy autobusu jakieś 30 minut. Po drodze punkt kontrolny TIMS, małe restauracyjki i kramy

. Besisahar

Mając czas, trekking można rozpocząć już z Besisahar. Stopniowo zdobywa się wysokość choć cały czas to są podnóża gór, za to wioski i widoki urokliwe

Idzie się wtedy przez (dwa dni): Khudi, Ngadi Bazar i Ngadi, Bahundande i nie traci takich widoków:

Ceny w Ngadi (kliknij aby powiekszyć):

menu Ngadi

Jesli ktos woli szybciej wydostać się z Basisihar i dostać wyżej jeszcze tago samego dnia, to można podjechać busikiem lub lepiej jeepem. Bus Stand w Besisihar to piaskowy plac z małą budką, w której kupuje się bilety i na bus i na jeepa.

Busy są często (ok. 1 na godzinę?), jeepy odjeżdżają gdy są pełne. Do standardowego jeepa Mahindry pakują ok. 17 osób! więc warto zająć miejsca z przodu. Besisihar Bus Stand:

Basisahar, bus stand

Jako, że na dachu też zwykle ktoś jedzie należy zwrócić uwagę, aby nie leżał na naszych plecakach, oczywiście o ile mamy w nich coś kruchego (np. obiektywy i laptopa:-). Jeep dojeżdża dużo dalej niż autobus, zatrzymuje się w miejscu gdzie akurat kończy się droga i dalej już wreszcie można iść.

po drodze

Końcowy przystanek :-) wyglada tak:

tu gdzie kończy się droga

Wg. kierowcy od zatrzymania jeepa do Syange miało być 1,5 godziny, my szliśmy trochę ponad dwie.

Pierwszy odcinek nie jest zbyt przyjemny - stale w cieniu (idziemy po południu), podłoże sypkie lub kamieniste, niekiedy wąsko, ale generalnie łatwo i płasko.

pierwsza karawana

Syange to mała wioska, zaraz przy wejściu przy wodospadzie jest stosunkowo najnowszy pensjonat (ale i tak słaby), dalej 3 lub 4 kolejne. W nich warunki spartańskie (zimna woda, pokoje ze szpar i desek, karaluchy, toaleta poza domem). Jesli wchodzisz do wioski przez most tj jesteś na trekku od Besisihar - do nowszego pensjonatu musisz sie cofnąć jakieś 5-8 minut (po przejściu mostu skręcasz w lewo)

II DZIEŃ  walk: 7,5 h

Syange - Tal  (Total: 9 h, walk: 7,5)

Syange - Jagat

15.10

16.30

1 h 20'

Szybkie śniadanie i startujemy na pierwszy cały dzień. Ponad 7 godzin marszu przed nami.

śniadanie

Szybko zostawiamy za soba wioskę, idąc stale prawym (orograficznie*) brzegiem rzeki, ale po 45 minutach okazuje się że monsum rozmył trakt, skały się osunęły niszcząc scieżkę. Należało zejść w dół do prowizorycznego mostu, aby po pół godzinie wrócić na tą samą strone rzeki. Kawałek trasy który zająłby ok 7 -10 minut musieliśmy obejść w ponad pół godziny.

[*| OROGRAFIA: W odniesieniu do rzek, strumieni, potoków używa się tego terminu do określenia prawo- i lewobrzeżnych dopływów danej rzeki, patrząc od strony jej potoków źródłowych w stronę ujścia.]

prowizoryczny most i zerwany szlak

nie był łatwy :-)

Tak sie zdarza, więc planując pobudkę warto zawsze wyjść wczesniej (też dla lepszych widoków) aby mieć zapas czasu i sił. A propo's widokow: zdarza się że po 13.00-15.00 chmury zasłaniają wszystko dlatego warto wychodzic przed 8.00.

Robotnicy pracowali przy naprawie oryginalnej trasy więc nad dolina uosiło się sporo pyłu

kurz od prac ziemnych

Potem dochodzimy do małej wioski Jagat, jesze na kilkanaście minut przed nią można napotkać pierwsze tea house i odpocząć.

tea house

rest

Wioska Jagat:

Jagat

Po Jagat szlak wiedzie w lewo i pod górę - możliwy jest skrót (nie mam pewności czy idzie się krócej, ale na pewno nie ma stromego podejścia) w prawo dół. Kto się na niego zdecyduje powinien uważać - droga jest bardzo trudna, w budowie, w dwóch miejscach bardzo niebezpieczna (stromo i ciasno, trzeba się przeciskać z plecakiem - za to trasa wiedzie bliżej wodospadu :-). Tuż po rozstaju (idziemy skrótem):

tuz po rozwidleniu - kierunek skrót

wodospad

Kilka chwil za wodospadem pojawia się Chyamche - dobre miejsce na obiad. Jest tu kilka restauracyjek więc można powybierać.

Chyamche

nasza kucharka

most

Mostem przedostajemy sie na druga strone rzeki (lewy brzeg orograficznie tj. prawy patrząc w kierunku marszu). Wspinamy się do góry i trawersujemy zbocze, mijamy kilka tea houseów za którymi rozpoczyna się ostrzejsze podejście.

tea house

Przy podejściu ciekawe widoki, przy okazji tragarze wywołuja podziw swą wytrzymałością.

tragarz

tragarze

Mijamy elektrownię, by z góry zobaczyć pięknie ulokowaną w dole, nad brzegiem rzeki wioskę Tal. Miejsce noclegu - wystarczy tylko zejść, co zajmuje jeszcze ok. 40 minut. Miejsc noclegowych jest dużo, standard bardzo dobry - pokoje z łazienkami, ciepła woda.

Tal

III DZIEŃ  walk: 4 h

Tal - Dhanagyu (Total: 6.20, walk:  4 h)

Tal -Younpu

13.00

13.30

30'

Wychodzimy o świcie z Tal idąc stale wzdłóź rzeki jej orograficznie lewym brzegiem (tu: mamy ją po lewej ręce).

wyjście z Tal

UWAGA. Za wioską rozwidlenie szlaku, jest kierunkowskaz ale nie dla wszystkich oczywisty. Wybieramy lewa ścieżkę tj. idziemy nadal brzegiem rzeki a nie w górę.

rozwidlenie

dalej wzdłóż rzeki aż dochodzimy do mostu, którym przechodzimy na prawy orograficznie brzeg. Tu warto zachowac ostrozność - za mostem podchodzimy 5 minut w górę w prawo i spotykamy kolejne rozwidlenie. UWAGA.

most

UWAGA. warto tu iść w lewo do góry. ostre podejście w pylistym piachu. Rozwidlenie:

rozwidlenie !

UWAGA Idąc w prawo - wchodzisz na wąską i bardzo niebezpieczna ścieżkę, trudno tu się minąć, przepaście. My idziemy w górę w stronę wioski yonpu. Zdjęcia ze ścieżk (skrótu)i i jej widok z góry:

skrót niebezpieczny

niebezpieczny skrót z góry

Po ponad godzinie docieramy do Khatri (kilka Tea House),

khatri Tea house

potem Kharte, gdzie przechodzimy mostem na drugi brzeg (stary szlak prawym brzegiem orograficznym jest zamkniety). Most, którym przejdziemy i wioska po prawej:

Kharte

most Kharte

maoiści juz nie groźni

Po pewnym czasie w oddali dostrzegamy Dharapani. Po moście przechodzimy do tej dosyć dużej wioski.

Dharapani

dziewczyny z dharapani idą po drewno

Kolejna wioska to rozciągnięta w terenie Bagarchap. Wita nas brama (czorteny):

Bargchap, brama wejściowa

Bargchap

Bargchap czorten

Wreszczie pomału za plecami wyłania się widok na Mansalu i dochodzimy do wioski Dhanagyu - w ktrórej mamy zaplanowany nocleg.

Mansalu

Wybieramy GH Hotel Tibetan (łazienka osobno, jest ciepła woda ) - można polecić to miejsce, jedzenie standardowe, ale miły gospodarz i piękny widok. Hotelik z małymi, ale czystymi pokojami. Z okien pokoju mamy widok na Mansalu:-)

Na przeciwko GH jest stacja czystej wody ACAPu obsługiwana przez właściciela GH.

Menu i ceny w GH Tibetan (kliknij aby powiększyć):

menu Dhanagyu

IV DZIEŃ  walk: 4 h

Dhanagyu - Cheme   (total: 5 h 45', walk: 4 h )

Dhayangu-elektrownia

13.15

13.35

20'

Warto wejść do przydroznej kapliczki aby zakręcić młynkiem modlitewnym wysokim na 2 metry

Pietnaście minut za Dhayangu jest rozstaje szlaków, zniszczone przez ulewy, trudno zdecydować którędy iść. Właściwa jest scieżka idąca w prawo w górę.

Następuje ostre podejście zakosami ok. 50 min,  idziemy wykutymi w skale galeryjkami

Potem las liściasty, mijamy malutka elektrownie wodną, za którą kierujemy się w prawo - podejście do małej biednej wioski a w zasadzie pojedyńczej zagrody.Temang Besi. TH i widoki.

Temang to pojedyńcze domy, mijamy je i idziemy szeroką kamienistą drogą, bardzo wygodną, po prawej w lesie można wypatrzeć stada małp.

Thanchowck, to bardzo rozciągnieta osada - od pierwszego samotnego domu do centrum idzie się ponad 30 minut.

od Thanchok piękna, szeroka dolina, pomiędzy pierwszymi zabudowaniami Thanchok a centrum most wiszacy do którego ostre strome zejscie i potem podejscie w gore i centrum wioski

W centrum sporo THów oraz sklepik. Warto odnaleść Himalayan Hotel & Lodge - to dobra restauracja i serwują prawdziwą lavazze :-) Dojście: tuż za centrum, po prawej, wchodzi sie do niej po kilku schodach.

Dalej tarasowe pola po prawej w dole, idziemy płaską szeroką piaszczystą drogą lekko w górę i dół, pojawia się widok na szczyt Annapurna II, i dochodzimy do Koto (jest tu punkt kontrolny) - skąd już bardzo blisko do Chame.

Zabudowania Koto, Check Point:

Check Point - żołnierze chętnie rozmawiają, na ile mogą służą tez informacjami.

Chame to duże miasteczko - ciągnie się ale jest zwarta zabudowa. Kilka sklepów, odzież lokalna i sportowa, internet, tanie batoniki (Snikers po 60 a w trasie po 100 a w hotelach po 250). Brak hotelu z pokojami z łazienkami, - są 2 hotele z toaletą przy pokoju (woda w wiadrze do spółkiwania) ale prysznic osobno. W Chame kolejny punkt kontrolny.

cenny w Chame: strona 1

strona 2

V DZIEŃ  walk: 4 h

Cheme - Lower Pisang    (total: 5 h 10', walk: 4 h 10)

Cheme - Talekhu

11.50

12.30

40'

Przyjemna i szybka trasa, w większości szeroką drogą. Niestety pogoda zrobiła się paskudna - deszcz lub mżawka, trochę śniegu i mgła. Więc widoki marne. Bharatang:

Możliwe piękne widoki - Annapurna II i IV oraz Swargadwari Danda - niesamowita półkolista, płytowa formacja skalna.

W jej okolicach podchodząc za mostem Sw Bridge w górę - kramy z rękodziełem w 3 miejscach.

Podejście lasem, (przecinamy szeroką drogę):

Potem bardzo przyjemna szeroka droga do Dhikur Pokhari (świerze wypieki, smaczne jedzenie)i oraz do Lower Pisang

Droga i Brama do Lower Pisang. Wioska rozciągnieta.

Upper Pisang we mgle.

powrót

Annapurna Circout wstęp (poprzednia strona) - Annapurna Circout dni VI-X (kolejna strona)